je-website-personaliseren-768x403

Je website personaliseren

door

in

Je website personaliseren

Als bezoekers op jouw website komen zien ze allemaal hetzelfde. Dezelfde tekst, dezelfde plaatjes, dezelfde layout. Met personalisatie van je website zorg je er voor dat een bepaalde groep bezoekers een gedeelte van de website anders zien. Ze zien andere informatie, andere producten of andere banners. Je kunt gepersonaliseerde inhoud laten zien voor een groep bezoekers, maar ook voor iedere bezoeker apart. Personalisatie is een belangrijke trend in online marketing.

je-website-personaliseren-768x403

Waarom zou je je website personaliseren?

Ja, waarom zou je dat willen? Nou, de voordelen zijn aanzienlijk. Door een bezoeker gepersonaliseerde inhoud voor te schotelen, neem je de bezoeker bij de hand. Zo gaat de bezoeker de funnel in en eindigt bij de aankoop, inschrijving of bij het opnemen van contact.

Gepersonaliseerde inhoud wordt in online marketing termen liquid content genoemd. Een funnel is een denkbeeldige trechter op de website, waar de bezoeker van boven in gaat en dan een proces doorloopt. Aan het eind op de doelpagina komt de bezoeker er aan de onderkant van de trechter weer uit.

Liquid content werkt dus conversie verhogend. Je geeft een bezoeker een unieke ervaring. Die is volledig gericht om de bezoeker een goed gevoel te geven en hem uiteindelijk daar te krijgen, waar jij wilt dat hij eindigt. Met liquid content scoor je ook een hogere klantenwaardering. En klantenwaardering en loyaliteit zijn onbetaalbaar.

Hoe kan je met het personaliseren van je website beginnen?

Vaak wordt de eerste stap voor het personaliseren door bedrijven als moeilijk ervaren. Onderstaand een aantal stappenplan als houvast:

  • Stel een doel
    Bepaal wat je met de personalisatie wilt bereiken.
  • Breng de customer journey in kaart.
    De customer journey is de weg die de klant aflegt op jouw website om dat bepaalde doel te bereiken. Een voorbeeld van een customer journey is “Ik wil een rekening openen” of “Ik wil mijn klacht opgelost krijgen”.
  • Bepaal welke elementen gepersonaliseerd moeten worden.
    Als je de route en acties van de bezoeker in kaart gebracht hebt, kan je bepalen welke elementen in die route per bezoeker of bezoekersgroep aangepast zouden moeten worden.
  • Pas die elementen aan.
    Zo kun je de bezoeker extra stimuleren. Je geeft ze wat ze willen, waar ze naar op zoek zijn. Je maakt het pad aantrekkelijker om bij het einddoel te komen.
  • Analyse.
    Hebben de wijzigingen geleid tot het doel wat je gesteld hebt?
  • Optimalisatie
    Op basis van de analyse stel je dingen bij en probeer je het traject steeds beter te optimaliseren.

Wat kan je personaliseren?

In principe kan je alles op je website personaliseren. Tekst, plaatjes, layout, kleuren. Maar ook banners en url’s. Denk aan aanbiedingen van soortgelijke producten, die je al eens gekocht had op die website. Of als je op een internationale website komt en je gelijk doorverwezen wordt naar het Nederlandse gedeelte. Het laatste voorbeeld wordt ook wel geo-personalisatie genoemd. De mogelijkheden voor personalisatie zijn legio. Grofweg kan je personalisatie onder verdelen in drie vormen:

  • Persoonlijker maken
    Voor een groep bezoekers wordt de tekst, foto en kleurstelling aangepast. Als een bezoeker zoekt op “korte zwarte leren rok”, dan kan je een foto van een korte zwarte leren rok laten zien met een tekst over leren rokjes. Je kunt ook laten zien welke andere kleuren er beschikbaar zijn en welke andere rokjes je hebt in ander materiaal. Je weet maar nooit. Zo’n persoon kan je ook gelijk aanspreken als vrouw. Mannen kopen immers geen korte rokjes.
  • Personaliseren op harde criteria
    Hierbij baseer je je op de harde cijfers zoals device, url en locatie. Komt iemand uit de omgeving van Alphen aan den Rijn, dan toon je alle verkoopadressen in de buurt van Alphen aan den Rijn waar ze de zwarte rokjes verkopen.
  • Personaliseren op zachte criteria
    Dit is informatie die we achterhalen door vragen te stellen, te meten en profielgegevens op te slaan. Dit kan al zo simpel zijn als Chantal die een account heeft op jouw webshop en bij inloggen direct wordt verwelkomd met “Hallo Chantal, leuk dat je ons weer bezoekt. Bekijk snel onze aanbiedingen van jouw favoriete artikelen”

Hoe werkt dat personaliseren?

Hoe weet je website nu wie er op welk moment naar de website zit te kijken en welke content er dus getoond moet worden. Dat kan op een helemaal verschillende manieren. We pikken er een aantal bekenden uit en belichten die hieronder:

    • cookie
      Een cookie is een klein bestandje wat op jouw eigen computer wordt opgeslagen als je een bepaalde website bezoekt. Op dat cookie staan een paar gegevens van jou. Wat je bijvoorbeeld aangeklikt hebt. Hoe lang je op de site geweest bent, of je ingelogd was. Er kunnen heel veel verschillende dingen opgeslagen worden in een cookie. Als je de volgende keer weer op diezelfde website of op een andere website komt, dan wordt het cookie op jouw computer uitgelezen en afhankelijk van de informatie die opgeslagen stond, worden er bepaalde elementen op de website getoond, die je op dat moment aan het bezoeken bent.
    • url
      De website die je op dit moment bezoekt leest de parameters die ook in de url staan uit. Afhankelijk van de waarde van deze parameters (ook wel variabelen genoemd), wordt de er bepaalde content wel of niet getoond.
    • iplocatie
      Op basis van het ipadres van je computer weet de website, die je bezoekt, waar je ongeveer vandaan komt. Aan de hand van deze gegevens worden lokale aanbiedingen getoond of wordt de website in jouw taal geserveerd. Dit staat ook bekend als geo-personalisatie.
    • ingelogd
      Als je ingelogd bent op een website, dan heb je een account aangemaakt. Daar heb je een aantal gegevens ingevuld. Op basis van die gegevens kan een website bepaalde content wel of niet tonen. Zeker als je naast je inloggegevens ook nog een aantal vragen beantwoord hebt, zoals interesses, kan de website sterk personaliseren.
    • personalisatie software
      Er is speciale personalisatie software op de markt, waarmee op een website aan realtime personalisatie gedaan kan worden. Een website of webshop past zich dan realtime aan, aan (het gedrag van) de bezoeker. Van iedere bezoeker wordt realtime een profiel opgebouwd. Dit profiel bevat onder andere informatie over vanaf welke verkeersbron(nen) de bezoeker de webshop heeft bereikt, welke pagina’s hij bezocht, hoe vaak hij terugkeert en hoelang zijn bezoek duurt. Aan de hand van dit profiel van deze bezoeker past (een onderdeel van) de website of webshop zich aan.

Zijn er ook nadelen aan personaliseren?

Jazeker, hoewel het zeer aanlokkelijk klinkt om je website te personaliseren, is het niet geheel zonder risico. Het kan bij een bezoeker ook overkomen alsof je alles van hem weet en dat is voor diegene geen prettig gevoel. Onderstaand een aantal valkuilen, die je te allen tijde moet proberen te voorkomen:

  • Niets meten
    Als je van alles personaliseert, maar je kunt daarna niet kijken of het gewerkt heeft, dan is personaliseren nutteloos.
  • Overpersonaliseren
    Als een bezoeker het idee heeft dat je nog meer van hem of haar weet dan de persoon zelf, dan geeft dat gauw een negatieve indruk.
  • Stereotypering
    Niet iedere man houdt van voetbal en niet iedere vrouw houdt van roze of schoenen. Wees voorzichtig met stereotypering, bij een foute benaderingswijze is de bezoeker gelijk weg.
  • Niet optimaliseren
    Meten is één ding, maar daarna aanpassen en optimaliseren is een tweede. Als er niets gedaan wordt met de gegevens en er niet steeds wordt bijgesteld heeft het personaliseren geen nut.
  • Ook personaliseren voor Google.
    Je wilt dat Google de website met de algemene informatie indexeert en niet alleen de gepersonaliseerde informatie.

Conclusie: wel of niet personaliseren

Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Personaliseren heeft zeker een meerwaarde en mits goed uitgevoerd, heeft het een positief effect op de conversie, de klantenwaardering en de webbeleving. Zaak is wel dat er aandacht wordt gegeven aan de valkuilen. Voor grote websites en webshops is het zeker belangrijk om te personaliseren. Voor kleinere websites en webshops is het een afweging van nut, tijd en geld.